Taksiautoilija ajaa flexfuelilla ekologisemmin ja edullisemmin

Liedon Littoisissa toimiva taksiyrittäjä Ari Tähkäpää kuljettaa asiakkaitaan Dacia-flexfuelilla, johon soveltuu polttonesteeksi niin RE85-korkeaseosetanoli kuin tavallinen bensiinikin. Auton mittarissa on runsaat 220 000 kilometriä, takana pari kovaa pakkastalvea – ja ammattiautoilija on edelleen hyvin tyytyväinen valintaansa.

”Flexfuel oli ennen kaikkea ekologinen valinta – auton polttonesteenä käytettävä etanolihan valmistetaan Suomessa kotimaisista biojätteistä ja tähteistä – eli se on kierrätystä parhaimmillaan. Kokonaisuutena tämä on myös edullinen vaihtoehto: hinnaltaan auto on Suomessa edullisimmasta päästä ja RE85:n litrahinta on tällä hetkellä 50-60 senttiä alempi kuin dieselin, jota käytetään polttoaineena noin puolessa kaikista takseista. Taksiautoilun luonteeseen kuuluu sitä paitsi paljon tyhjäkäyntiä ja pätkäajoa, jolloin todellinen dieselin kulutus saattaa nousta jopa 9-10 litraan satasella”, Ari Tähkäpää Piispanristin Taksi Oy:stä kertoo.

Flexfuel-autoissa on joustava polttoainejärjestelmä. Käytännön ajossa eroa ei Tähkäpään mukaan huomaa. Hän tankkaa joskus RE85:n sekaan tavallista bensiiniä, ellei bioetanolin tankkauspistettä satu sopivasti reitille. Talven kovimmillakin pakkasilla auto on lähtenyt käyntiin ja toiminut moitteettomasti ilman, että tankkiin on tarvinnut laittaa mitään lisäaineita.

Tähkäpään mukaan flexfuel-malli on vahvoilla jatkossakin, kun auton vaihto tulee ajankohtaiseksi. Malleja alkaa olla mukavasti eri autonvalmistajien valikoimissa. ”Uskon, että yksittäisen ammattiautoilijankin valinnalla on merkitystä ympäristöä ja tulevia sukupolvia ajatellen – unohtamatta myöskään alan yrittäjälle tärkeätä toiminnan taloudellisuutta. Etanoliautoilun edullisuus tuntuu puhuttelevan myös kollegoita, joiden kanssa olen asiasta keskustellut.”


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 9.11.2017